"UCIECZKI JAKUBA KRAFTA" - Adam

"Ucieczki Jakuba Krafta" Adama Regiewicza to powieść, której nie sposób zaszufladkować. To oryginalna mieszanka gatunków, będąca obrazem ówczesnego społeczeństwa. Dająca poczucie panującej powszechnie obłudy i fałszu. Obraz ludzi zagubionych we własnych odmętach pragnień i nienawiści. Pełnych sprzeczności i pozorów. 
Gdzie świat inteligencji jawi się nam  jako ten najbardziej wątpliwy i patologiczny. Do szpiku kości zepsuty i omamiony łatwą zdobyczą. 
A wśród nich Jakub Kraft - profesor z Izraela, który pojawia się niespodziewanie na jednej z prowincjonalnych uczelni, dla której to wielka szansa, by pochwalić się zagranicznym personelem i ściągnąć studentów. Oczywiście w grę wchodzą też specjalne dotacje, których celem jest uzdrowienie polskiej nauki. Tymczasem prawdziwy cel wizyty Jakuba w rodzinnym mieście tkwi zupełnie gdzie indziej. Tajemnicze zniknięcie jego kolegi po fachu i demony przeszłości prowadzą go na ścieżki pełne niebezpieczeństw. 

Dość przewrotna powieść, w której nie sposób nie mieć wrażenie, że autor odrobinę przesadził z wyobraźnią, nadając jej tym samym odrobinę irracjonalności. Jeśli jednak miało to być pewną formą ironii wobec ówczesnych paradoksów i powszechnego społecznego bałaganu to brawo!

Mimo to, wciąż mam wyjątkowo mieszane uczucia wobec niej. Trudno mi jednoznacznie określić mój do niej stosunek. Nawet nie wiem czy mi się podobała, czy nie. Owszem - zaintrygowała mnie swą okładką. Potem zaciekawiła treścią. Wstęp zapowiadał przygodę, którą chciałam przeżyć. Coś jednak poszło nie tak, bo im dalej w jej głąb tym bardziej słabł mój zapał.  Dziś z perspektywy czasu roszczę sobie do niej szacunek, bo mimo wszystko zdołała okiełznać sobie moją uwagę. Nie było w tym jednak napięcia, swobody czytania i adrenaliny towarzyszącej fascynacji powieścią. Zdystansowana, poważna i nietuzinkowa - to jej atuty. Resztę pozostawiam indywidualnej ocenie każdego z was.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu NOVAE RES


Popularne posty z tego bloga

"OSTATNI ROZDZIAŁ" - Katarzyna Kalista

"JA I ŚWIAT. INFORMACJE W OBRAZKACH" - Mireia Trius, Joana Casals

" Płomienie" Daniela Krien