'W tym domu straszę" - Kaja Herman


"Misterna i zabawna"
 - tak o debiutanckiej powieści Kai Herman mówi Iwona Banach. Mało tego — książka została nagrodzona w konkursie na powieść komediową "Moc śmiechu", a jej autorka to początkująca psycholog, która w wolnym czasie zajmuje się malarstwem i której nie brakuje marzeń.

Podobnie jak bohaterce jej książki Iskrze, która nigdy nie przypuszczała, że jako człowiek nauki będzie kiedykolwiek chciała złapać ducha. A co gorsze, uwierzy w niego, a potem jeszcze będzie starać się o jego unicestwienie. Jaka zatem rzeczywistość może wpłynąć na młodą panią doktor tak, by samej sobie niemal chciała udzielić konsultacji psychologicznej?

Okazuje się, że to dom babci, z którą miała spędzić najbliższe miesiące. Dom pełen historii i tajemnic. No i sama babcia, która, choć po operacji serca wcale nie wygląda na taką, która wymaga całodobowej opieki. Wręcz przeciwnie. Wciąż knuje za plecami swojej wnuczki i to nie sama. Proste zadanie dla Iskry stało się więc nie lada wyzwaniem.

Fabuła jak sami widzicie, z pewnością może budzić ciekawość. Kojarzy się lekką i zabawną historią. Idealną na chwile rozrywki. Na taką zresztą liczyłam. Coś jednak poszło nie tak w moim przypadku, bo zamiast się relaksować i dobrze bawić — nudziłam się. Niestety.

Mimo to pełen szacunek dla autorki za pomysł, realizację własnych marzeń i sukces. Wierzę bowiem w to, że znajdzie ona grono swoich fanów. Ja zaś chyba spasuję z tego gatunku literackiego. Trudno mnie bowiem rozbawić. Styl przyświecający tej historii nie pozwolił mi się w nią zaangażować. Zbyt pobieżnie i za szybko to szło. Miałam też nieustające wrażenie, że wątki są zbyt szybko urywane. Poczucie chaosu. Plątaniny myśli. Ale to tylko moje wrażenia. Wasze mogą być zgoła odmienne — zwłaszcza jeśli lubicie taką formę narracji. Pędzącą i pełną dialogów.

Ale wiecie co? Znając siebie — za jakiś czas pewnie znów po nią sięgnę i sprawdzę, czy oby na pewno moje zdanie o niej nie zmieni się pod wpływem odmiennej rzeczywistości. Są bowiem chwile w naszym życiu wyznaczające trend nawet literaturze. ;)




Za książkę dziękuję Wydawnictwu DRAGON